
Centrum Europejskie NATOLIN od czerwca 2009 r. realizowało projekt „Perspektywa Unijna i Euro-

Atlantycka w ukraińskich mediach. Bariery i możliwości rozwoju”, współfinansowany przez Ministerstwo 

Spraw Zagranicznych RP. W jego ramach odbyły się dwa warsztaty. Podczas pierwszego „Czy tematyka 

Unijna i Euro-Atlantycka jest newsem dla mediów ukraińskich i czy jej obecność może się zwiększyć?” (6-8 

października 2009 r.) zaproszeni dziennikarze z Ukrainy zapoznawali się z tematyką Unii Europejskiej 

i NATO. Podczas drugiego warsztatu pt. „Zaangażowanie Polski na Ukrainie. Możliwości współpracy 

mediów polskich i ukraińskich” (25-26 listopada 2009 r.) spotkało się dziesięcioro dziennikarzy 

ukraińskich i uczestnicy Studium Dziennikarstwa Europejskiego, projektu prowadzonego przez CEN od 

2002 r. W poniższym materiale zebrano najważniejsze tematy prezentacji i dyskusji, która toczyła się 

podczas obu natolińskich warsztatów. Tekst nie jest zapisem spotkań, lecz ma charakter przekrojowy. 

 

ROZDZIAŁ DRUGI: KONDYCJA MEDIÓW UKRAIŃSKICH, ŹRÓDŁA 

WIEDZY O UKRAINIE 

 

Najbardziej przekrojową wiedzę na temat ukraińskich mediów przekazała podczas 

warszatów Wiktoria Siumar, dziennikarka „Ukrańskiej Prawdy” 

(http://www.pravda.com.ua) oraz szefowa Instytutu Informacji Masowej 

(http://www.imi.org.ua). Uzupełnieniem były wypowiedzi innych dziennkarzy z Ukrainy 

oraz głos wieloletniej korespondentki na Ukrainie, Anny Kuźmy. 

 

Uzależnienie od wałdzy centralnej i lokalnej 

 

Zdaniem Siumar główna różnica pomiędzy mediami polskimi a ukraińskimi polega na tym, 

że na Ukrainie zachowała się stara, wywodząca z czasów sowieckich struktura własności. 

Dlatego głównym zadaniem mediów państwowych (pierwszy kanał telewizji publicznej, 

radio, agencja informacyjna) jest przedstawienie działalności najważniejszych osób w 

państwie. W praktyce sprowadza się to rytuałów znanych z czasów minionych: media te 

przedstawiają, co dzisiaj robił Prezydent, dokąd pojechała pani Premier, kto przemawiał w 

parlamencie. Te media są całkowiecie zależne od aktualnie sprawujących władzę. 

Uzależnienie od rządzących dotyka także mediów lokalnych. - Mam na myśli media regionalne, 

lokalne, ale których właścicielami są jednostki samorządowe. Są to media, które nazywają się komunalne, 

http://www.pravda.com.ua/
http://www.imi.org.ua/


czy samorządowe. I właściwie są finansowane przez samorządy i  absolutnie zależne od szefa samorządu - 

mówiła Siumar. Jej zdaniem takich mediów na Ukrainie jest ponad siedemset.  

Sytuacja regionalnych mediów zależy od regionu. Tam gdzie są środki, media lokalne się 

rozwijają i mają dość mocną pozycję w środowiskach lokalnych. Często regionalne gazety są 

robione na wyższym poziomie niż dzienniki centralne, które – w przeciwieństwie do 

ogólnokrajowych stacji telewizyjnych - nie mają takich wpływów na prowincji. Są miejsca 

gdzie w ogóle nie ma niezależnej prasy. Ludzie często nie mają dostępu do Internetu i coś 

muszą czytać. Lokalne wydania utrzymują się z opisywania miejscowych spraw i są głównie 

finansowane z budżetów samorządów.  

 

Należy też pamiętać o bardzo silnych rosyjskich wpływach na południu i wschodzie kraju – 

tamtejsza ludność często ogląda jedynie rosyjskie kanały telewizyjne. A w nich zwykle 

napotyka prorosyjski punkt widzenia. Jedna z dziennikarek ukraińskich uczestniczących w 

dyskusji na ten temat przytoczyła słowa prezydenta Miedwiediewa wypowiedziane podczas 

święta czekistów, kiedy nagradzał pracowników tych służb za to, że skutecznie wykonali 

zadanie zahamowania Ukrainie drogi do NATO.   

 

Interesy ekonomiczne właścicieli ograniczają niezależność 

 

Zmniejszająca się niezależność to największy problem ukraińskich mediów. W porównaniu 

rokiem 2005 nastąpił tu wyraźny regres: z każdym rokiem zależność od właścicieli oraz ich 

ekonomicznych interesów jest coraz większa. - Mamy do czynienia na Ukrainie z pewną cenzurą. 

Jest to cenzura właścicielska. Właścicielami są biznesmeni, którzy równocześnie są związani z polityką -  

mówiła Siumar. Cenzura i interesy gospodarcze w mediach są na tyle duże, że w momencie 

gdy dziennikarze zdobyli się na sprzeciw, tracili pracę. Przykładem ilustrującym ten problem 

stał się dla Siumar holding Pińczuka, obejmujący trzy kanały telewizyjne oraz gazetę 

„Fakty”. Wszystko wskazuje na to, że ten wpływowy magnat prasowy porozumiał się z 

premier Julią Tymoszenko i obecnie popiera ją w wyborach prezydenckich. W mediach mu 

podległych przedstawia się Tymoszenko jako ratującą kraj, Matkę Teresę Ukrainy. 

Pokazywany jest jedynie pozytywny wizerunek pani premier, brak jakichkolwiek materiałów 

krytycznych. Inny przykład to wybory na mera Kijowa. Jeden z kandydatów, milioner 

Czarnowiecki wykupił w stacjach telewizyjnych czas antenowy dla siebie, zapełniając go 



pozytywną propagandą na swój temat. Jednocześnie płacił także za to, aby nie były 

emitowane materiały o jego rywalu, Kłyczce, człowieku spoza dotychczasowych układów. 

Kłyczce, gdy chciał zakupić czas w telewizji, powiedziano, że już na to za późno. Nie 

zaistniał nigdzie, nie było z nim wywiadów, artykułów w prasie na jego temat. Dziennikarze 

nie protestowali, bo sprzeciw mógłby oznaczać zwolnienie z pracy.  

 

Po Pomarańczowej Rewolucji wydawało się, że wolność prasy będzie święcić triumfy. 

Niestety, stare nawyki giną powoli a „nowi” (dziennikarze i media) szybko przejęli stare 

schematy działania. - Władza na Ukrainie nie zawsze a często nawet w ogóle nie reaguje na to, co o niej 

krytycznie piszą media. Dla mnie szokiem był rok 2005, kiedy to sekretariat prezydenta Juszczenki w 

ciągu ośmiu miesięcy nie zauważał, że istnieją uwagi krytyczne do działalności sekretariatu albo że są realne 

propozycje w zakresie ustawodawstwa i innych przekształceń na Ukrainie – zauważyła wicedyrektor 

Departamentu Wschodniego MSZ Anna Kostrzewa. 

 

Pogłębia się także zależność dziennikarzy od finansowych interesów wydawców. Siumar 

zwróciła uwagę na kwestię etyki dziennikarskiej w jej kraju, a zwłaszcza kupowanie 

informacji. - Przykre jest to, że po rewolucji na Ukrainie można było kupić informacje. Każdy kto miał 

pieniądze mógł przyjść do gazety i prosić o sprzyjające opinie. Takie prace na zamówienie rozszerzały się,  

ponieważ spodobały się politykom, bankowcom i innym wpływowym osobistościom - mówiła ukraińska 

dziennikarka.  Najgorsza jest skala uzależnienia dzienniakarzy. - Powszechne zjawisko teraz, które 

dotyczy zarówno starych jak i młodych dziennikarzy to „dżinsy”. Jest to pisanie na zlecenie za pieniądze - 

mówiła Siumar. Jej obserwacje potwierdził także Wołodymyr Pawliw, wieloletni 

dziennikarz, szef działu informacji Ukraińskiego Katolickiego Uniwersytetu we Lwowie. 

Wyraził przekonanie, że wpływ wolnych mediów na opinię publiczną „balansuje na granicy 

błędu statystycznego, ponieważ grupy finansowo-polityczne, dysponują fabrykami, gazetami, kanałami 

telewizyjnymi. W takich warunkach nie można mówić o wolnych mediach”. 

 

Po informację – do internetu. 

 

Jeśli ktoś szuka informacji niezależnej, to powinien – zdaniem Siumar – udać się do 

internetu. Podobnego zdania jest Anna Kuźma, wieloletniej korespondentki na Ukrainie 

(obecnie w portalu internetowym Polskiego Radia – http://www.polskieradio.pl). - Jeśli 

http://www.polskieradio.pl/


Państwo chcą dowiedzieć się o Ukrainie to odsyłam do Internetu. Jest to w tej chwili najbardziej niezależna 

baza informacji – przekonywała Kuźma. Ze względów historycznych, u naszych wschodnich 

sąsiadów nie było takiego monopolu opiniotówrczego poważnych gazet drukowanych jak w 

latach 90. i początku tego wieku w Polsce (ze sztandarowym przykładem „Gazety 

Wyborczej”, w mniejszym stopniu „Rzeczpospolitej” czy „Dziennika”).  Ukraińcy nad tym 

etapem wpływowych drukowanych mediów przeszli bardzo płynnie do etapu internetu, 

który z braku prawdziwych mediów publicznych – pełni funkcję kontroli obywatelskiej. 

Dość powiedzieć, że państwowa telewizja – nominalnie medium publiczne - pokazuje 

głównie gospodarcze wizyty Prezydenta i Premiera, co daje jej oglądalnośc na poziomie 1,5 

proc. (dla porównania, prywtane stacje 17-25 proc. widownię każda).   

 

- Jeśli chodzi o wiarygodność to Internet zajmuje pierwsze miejsce. Aktywna młodzież, profesjonaliści czerpią 

informacje z Internetu, który na Ukrainie jest najbardziej opiniotwórczy i ma większy wpływ niż w Polsce 

mówiła Siumar. Często widać to na ekranach ministerialnych laptopów, gdy dygnitarze 

przeglądają strony podczas obrad parlamentu. Dziennikarka poleca rodzimą stronę 

„Ukraińskiej Prawdy” (http://www.pravda.com.ua), którą codziennie odwiedza do pół 

miliona czytelników. Jest to głównie źródło informacji Ukraińców mieszkających za granicą 

oraz dziennikarzy. Dużą popularność zyskała w związku z tajemniczym, niewyjaśnionym do 

końca do dzisiaj porwaniem i morderstwem dziennikarza Georgija Gongadze.  

 

Zdaniem dziennikarki „Ukraińskiej Prawdy” i szefowej Instytutu Masowej Informacji, 

spośród instytucji państwowych, często aktualizowane są strony Prezydenta 

(http://www.president.gov.ua/en) i rady  bezpieczeństwa narodowego i obrony 

(http://www.rainbow.gov.ua). Są na nich teksty w języku angielskim. Rada Najwyższa 

(http://portal.rada.gov.ua) ma również dobry portal, na którym są wszystkie akty prawne po 

angielsku. Na drugim biegunie jest angielskojęzyczna strona Rady Ministrów 

(http://www.kmu.gov.ua/control) – ostatnia aktualizacja pochodzi z września, a informacje 

przypominają te, z czasów ZSRR (np. można znaleźć listy gratulacyjne z okazji wyboru Julii 

Tymoszenko). Warto odnotować, że na stronie Ministerstwa Spraw Zagranicznych 

(http://www.mfa.gov.ua/mfa/ua) jest link do strony Naftohazu. Może to być przydatne na 

wypadek powtórzenia się konfliktu o gaz z Rosją (zwłaszcza, że informacje są 

przygotowywane w kilku językach).  

http://www.pravda.com.ua/
http://www.president.gov.ua/en
http://www.rainbow.gov.ua/
http://portal.rada.gov.ua/
http://www.kmu.gov.ua/control
http://www.mfa.gov.ua/mfa/ua


W trakcie swej wypowiedzi, Siumar zrobiła ważne zastrzeżenie: większość dostarczanych 

informacji jest w dwóch językach (ukraiński i rosyjski), często jednak jest to tylko język 

rosyjski. Inne języki się nie liczą: nieliczne instytucje dają informacje w jęz. angielskim, 

jeszcze mniej po niemiecku czy francusku, nie wspominając polskiego (jeden z nielicznych 

wyjątków – centrum informacyjne o turnieju Euro 2012 - http://pl.euro2012.ukrinform.ua. 

 

Agencje informacyjne są najbardziej wygodnym źródłem informacji. Mamy tam bardzo 

dobre tłumaczenia na angielski i rosyjski. Ukrinform (http://www.ukrinform.ua/ukr) - 

państwowa agencja informacyjna przekazuje głównie informację oficjalną. W strukturze tej 

agencji mamy informacje o Euro 2012. Jest to jedyny środek informacji posiadający 

podstronę w języku polskim i do tego regularnie aktualizowany.  

 

Zaletą strony Unian (http://unian.net) jest powiązanie z różnymi regionami Ukrainy. 

Można zorientować się co odbywa się w regionach, co dzieje się w środowiskach lokalnych. 

Interfax Ukraina (http://www.interfax.com.ua/rus) miał kiedyś wspólnotę z rosyjskim 

Interfaksem. Z kolei rbk (http://www.rbc.ua) to świetne źródło informacji gospodarczej. 

Jeśli chodzi o kanały telewizyjne niektóre programy można ściągać ze strony 

http://www.ukrainatv.com. Ponieważ materiały mają swój znaczek, logo nie będzie 

problemu z prawami autorskimi. Dobrym źródłem jest także strona Korrespondent.net 

http://ua.korrespondent.net założona przez amerykańskiego wydawcę. Są tam informacje w 

języku ukraińskim, utrzymane w dziennikarskim stylu, bardzo powściągliwe.  Wartym uwagi 

jest również portal informacyjny proUA (http://www.proua.com). 

 

Z kolei na stronie Państwowego Komitetu Radia i Telewizji (http://www.nrada.gov.ua) 

znajduje się mapa wszystkich gazet samorządowych, komunalnych. Są tam telefony, adresy. 

Gazety lokalne, komunalne nie mają swoich stron internetowych z reguły, więc jest to 

najlepszy sposób na dotarcie do nich. Źródła funkcjonujące na zachodzie Ukrainy, znane 

portale, to oczywiście lwowskie wydawnictwa np. http://www.gazeta.lviv.ua. Wszystko co 

dzieje się na granicy polsko-ukraińskiej można tam znaleźć. Jeśli chodzi o wschodnią granicę 

Ukrainy mamy tam sporo dosyć znaczących wydawnictw, redakcji. Najważniejszym jest  

niezależna strona Ostrov (http://www.ostro.org). W Doniecku bardzo trudno być 

niezależnym dziennikarzem, więc Ostrov rozpoczynało od grantów, w tej chwili ma dosyć 

http://pl.euro2012.ukrinform.ua/
http://www.ukrinform.ua/ukr
http://unian.net/
http://www.interfax.com.ua/rus
http://www.rbc.ua/
http://www.ukrainatv.com/
http://ua.korrespondent.net/
http://www.proua.com/
http://www.nrada.gov.ua/
http://www.gazeta.lviv.ua/
http://www.ostro.org/


niezależną pozycję. Jest to dobrej jakości wydawnictwo analityczne. Wszystkie informacje 

dotyczące Ułańska i Doniecka można w nim znaleźć. Bardzo interesującym źródłem jest 

również strona Flot 2017 (http://www.flot2017.com) – nazwa od przewidywanego na 2017 

rok wyjścia rosyjskiej floty czarnomorskiej z baz na Ukrainie. Do dzisiaj nie wiadomo, kto ją 

założył. Podejrzewa się, że są to byli pracownicy służby bezpieczeństwa Ukrainy, choć nie 

wykluczone że to działanie zapaleńców. Strona wyświetla kontekst stosunków rosyjsko-

ukraińskich, przekazując na bieżąco informacje, dotyczące floty czarnomorskiej. Sporo 

miejsca zajmuje poważna analiza kwestii militarnych ale także informacje dotyczące Krymu i 

Sewastopola. 

 

Na Ukrainie dość aktywnie rozwijają się blogi, które stały się nieoficjalnym źródłem 

informacji. W tej chwili prowadzą je prawnicy, adwokaci, lekarze, politycy, również 

dziennikarze - choć dla nich są oddzielne fora. Wszyscy obecnie stają się blogerami nawet 

premier Tymoszenko ma swój blog.  

 

Za najbardziej wpływowy, najpoważniejszy uznaje się  blog Ukraińskiej Prawdy 

(http://blogs.pravda.com.ua). Na tej stronie różni eksperci w formie blogu przedstawiają 

swoje stanowiska. Często blogi służą do tego aby przekazywać informację nie sprawdzoną, 

ale istotną dla społeczeństwa. Działo się to np. w przypadku epidemii ptasiej grypy: Gdy 

ministerstwo zdrowia i inne państwowe instytucje nie mówiły prawdy o chorobie, to właśnie 

w internecie można było znaleźć wiele pożytecznych informacji.  

----- 

http://www.flot2017.com/
http://blogs.pravda.com.ua/

